Ouderbetrokkenheid is voor ons essentieel. In de driehoek kind–ouder–leerkracht versterken we elkaar. Aan het begin van ieder schooljaar voeren we een startgesprek, waarin ouders en kind kennismaken met de leerkracht en samen een goede basis leggen. Door het jaar heen nodigen we ouders regelmatig uit voor gesprekken over de ontwikkeling van hun kind. Ook tussendoor is persoonlijk contact altijd mogelijk.
Communicatie verloopt laagdrempelig en helder. Praktische informatie delen we via onze website, nieuwsbrief, Parro (ouderapp) en e-mail. Voor korte afstemmomenten kunnen ouders contact opnemen via Parro, een telefoontje of persoonlijk bij het brengen of ophalen van hun kind.
Ouders denken en doen actief mee – in de medezeggenschapsraad (MR), oudervereniging (OV) of via de GMR op bestuursniveau. Samen zorgen we ervoor dat elk kind zich gezien voelt, met plezier naar school gaat en zich optimaal kan ontwikkelen.
Wederzijdse verwachtingen (m.b.t. communicatie)
Wat mogen ouders van school verwachten?
Ouders mogen van school verwachten dat ze:
- ouders serieus neemt en respectvol benadert.
- luistert naar de mening van de ouders.
- met ouders in gesprek gaat op basis van gelijkwaardigheid.
- contact opneemt met de ouders wanneer de leerkrachten iets bijzonders signaleren m.b.t. uw kind (ook positief).
- ouders informeert wanneer een incident of activiteit veel indruk heeft gemaakt op de kinderen en/of leerkracht(en).
- voor de ouders relevante informatie tijdig en volledig kenbaar maakt.
- bereikbaar is per telefoon op schooldagen van 08.00 tot 16.30 (woensdag tot 14.00 uur) , per e-mail (je krijgt antwoord binnen 2 werkdagen van de betreffende medewerker) of op locatie.
Wat verwacht school dan van ouders?
School verwacht van ouders dat ze:
- respectvol communiceren met en over de school/leerkrachten.
- problemen bespreken met de leerkracht, niet in de wandelgangen en zeker niet op facebook e.d.
- rekening houden met het feit dat leerkrachten er primair voor de kinderen zijn en daardoor niet altijd beschikbaar zijn voor een gesprek.
- begrip hebben voor het feit dat leerkrachten ook gewoon mensen zijn met een privéleven en dus niet 24/7 beschikbaar zijn.
- geïnformeerd zijn over de praktische zaken rondom de groep/school.
- één lijn trekken met de school naar de kinderen toe, ook als we van mening verschillen.